Dini ve Sosyal Hizmet Vakfı Resmi Websitesi

AHMET HAMDİ AKSEKİ CAMİİ

Ahmet Hamdi Akseki Camii

Diyanet İşleri Başkanlığı Ve Vakfımız Işbirliği Ile Başkanlık Hizmet Binasına Bitişik Arsa üzerine Projesi Salim Alp Tarafından çizilen Ahmet Hamdi Akseki Camiii’nin Yapım Işi Ender İnşaata Anahtar Teslim Olarak Ihale Edilmiş Ve Temeli 19 Kasım 2008 Tarihinde Zamanın Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali BARDAKOĞLU Tarafından Atılmıştır.

Ender Inşaat Bünyesinde Oluşturulan Teknik Ekip Yüksek Mimar Merih ŞENGÜL Koordinatörlüğünde Yüksek Mimar Sonay İLBAY Ile Dekorasyon Konseptini Hazırlamıştır.

Sadelik Ana Fikri Ile Projelendirilen Caminin Dekorasyon Tezyinat Projesi, Geleneksel Sanatları Içinde Barındıran Detay Zenginliğine Sahiptir.

Cami Külliyesi; 80.000 M2 Kapalı Alan, 20.618 M2 Avlu, 11.087 M2 Peyzaj Alanından Meydana Gelmiştir. Üç Bodrum Katta Bulunan 1860 Araçlık Kapalı Otopark, Depo Alanları, Radyo Ve TV Stüdyoları, Gasilhane 80 Adet WC Ve 442 Adet Abdest Alma Yeri Mevcuttur. Cami, Kapalı Alanda 6000, Cenaze Namazları Sırasında Ise 30.000 Cemaat Kapasitelidir.

Açık Alandan Camiye, Cemaat Sirkülasyonuna Uygun Olarak 18000 Ağaç Ve Farklı Türdeki çiçekli Bitkilerle Bezenmiş, Peyzaj Alanından Geçilerek Ulaşılmaktadır. Giriş ön Avlusunda Oturma Alanları, Süs Havuzları , şelale Ve Camii Mimarisine Uygun Simgesel şadırvan Yer Almaktadır. Ayrıca, Peyzaj Alanı Içerisinde Yer Alan Güneş Saati Ile Geçmiş Ile Günümüz Arasında Bir Bağ Kurulması Düşünülmüştür.

Neo Klasik Tarzda Tasarlanan Camide, Anadolu Selçuklu Deseni Esas Alınmış, Gerek 8 Kollu Gerekse 10 Kollu Selçuklu Yıldızı Muhtelif Yerlerde Kullanılmıştır. Cami, Dört Fil Ayağı üzerine Oturan 33mt, çapında Ana Kubbesi Ile Cemaat Bütünlüğü Sağlama Açısından Türkiye’deki En Büyük Kubbelerden Bir Tanesidir. Kuzey Cephesinde Iki Adet, Doğu Ve Batı Cephelerinde De Iki Adet Olmak üzere Dış Alandan 6 Adet 2i Kanatlı Kapı Ile Giriş Sağlandığı Gibi, Kapalı Otoparkın Bulunduğu 3 Bodrum Katından Da 4 Adet Merdiven Kovası 6 Adet Asansör Ve Yürüyen Merdivenlerle Camiye Ulaşılmakta, Ayrıca 3 Asansör Ile Avlu Alanına çıkılmaktadır.

Cami Girişlerinde Bütünlüğü Bozmayacak Ve Rahat Ulaşılabilecek Alanlarda Yeterli Sayıda Ayakkabılık Için Alanlar Planlanmıştır. Ayakkabılıklarda özel Havalandırma Ve Dolu-boş Sinyalizasyon Sistemi Kullanılmıştır.

Cami Tezyinatında Geleneksel Sanatlarımızdan örnekler Yer Almış, Abartıdan Ve Gösterişten Uzak Kalınmaya çalışılmıştır.  Camide, Rölyefli  Taş çini,  Füzyon Cam, Sedef Kakma, Kündekari  Geleneksel Sanatları  Selçuklu Yıldızı Motifi Ile  Düşünülmüş özgün Tasarımlar Yer Almaktadır.

Mihrap, Minber  Ve Kürsü Birbiri  Ile Uyumlu, Mekan-boyut  Ilişkisi Göz önüne Alınarak,  Cemaat Bütünlüğünü Bozmayacak şekilde Ve Hiçbir Yerde Uygulanmamış  Formlarıyla, Sade Ve özel Olarak Tasarlanmıştır.

Osmanlı Dönemi Camilerinde Tercih Edilen  Marmara Mermeri, Minber Ve Kürsüde Sonsuzluk  Düğümü Felsefesinden Hareketle  Altın Varak Ile Bütünleştirilmiştir.  Marmara Mermerinden Yapılan Mihrap Kavsarası Içerisinde  Bugüne  Kadar Yapılmamış  8 Asabalı Mukarnas, Mimar Necip Dinç  Tarafından özel Olarak Tasarlanmıştır. Çarkıfelek  Kollarında Yedi Farklı Kalemin Bir Arada Kullanılması Ve Mihrap Kuşak Yazısının şebeke şeklinde  Yazılarak  ışıkla Okunması,  Hat Sanatında Ilk Kez Uygulanmıştır.

Dekorasyon Ve Tezyinat Projeleri, Cami Akustik ölçüm Sonuçlarına Göre Seçilerek Uygulanmıştır.

66mt.  Yüksekliğindeki  8  Kollu  Yıldız Kesitli  4  Adet  Minare  Ve  Cepheler,  Açık Renk Traverten Kaplama Ile Yapılmıştır.

Musalla Taşının Tavanında 8 Kollu  Selçuklu Yıldız Motifi  Ve Musalla  Taşı Arkasındaki Havuza Akan Su Perdesi Ile Cennete Uğurlama Temennisi Dile Getirilmiştir. Cenazenin Bodrum Katta  Bulunan  Gasilhaneden Musalla  Taşına Ulaşımı,  Asansörle Sağlanmıştır.

Camii Alt Zemin Katında,  Cemaatin Huzurlu Bir Zaman Geçireceği Ve Dinlenebilecekleri Sosyal Ve Kültürel Alanlar Tasarlanmıştır.  Havuz Etrafında  Canlı Bitkilerle Mekan  Renkli Ve Huzurlu Bir Alana Dönüştürülmüştür. Engelli Cemaatin Camiye Ve Sosyal Mekanlara Rampa, Asansör Ve Yürüyen Merdivenlerle Rahatlıkla Ulaşması Sağlanmıştır. Yağmur Suları Ve Kullanma Suları Ayrı Depolanmakta Olup, Bu Sular Arıtılarak Bahçe Sulamada Kullanılmaktadır. Cami Aydınlatmasında Kullanılan Armatürler Uzun ömürlü Olup, Otomasyon Sistemi Sayesinde  %90  Enerji  Tasarrufu Sağlanmaktadır.

 

Hat

Caminin özgün Hatları, Hattat Hüseyin KUTLU Tarafından Yazılmıştır. Kubbe Merkezinde Şems Suresi (1-7) Ayetleri Bulunmaktadır. Ayetlerin Baş Tarafında Bulunan “vav”lara “vav-ı Kasem” Yani Yemin Için Kullanılan “vav” Denir. Vav Harflerinin Dairevi Biçimde Sıralanışı, Zerrelerden Kürelere Kadar Tüm Varlık Aleminin Hem Kendi Etrafında Hem De Ait Oldukları Sistemin Yörüngesinde Döndüklerini Ifade Eder.

Kubbede Yer Alan “çarkıfelek” Kolları Içerisinde Bulunan Celî Sülüs Hatlar, Hat Sanatı Tarihinde Ilk Defa Perspektif Kullanılarak Yazılmıştır. Yedi Ayrı Kalemle Gerçekleştirilen Bu Yeni Uygulamada Kalem Geçişleri Hissedilmemektedir. Bu Sekiz Kolda Yer Alan Ayetler Tesbih Ayetleridir.

Kubbe Kuşağında “El-esmaû’l-Husnâ” Ile Ilgili, Ayetler, Hadisler Ve Allah (c.c)’ın Doksandokuz Güzel Ismi Celî Sülüsle Yazılmıştır. Bu Ise Cenab-ı Hakk’ın Varlık Alemine Esmasıyla Tecelli Edip, Tamamını Kuşattığını Anlatmak Içindir.

Caminin Dört Cephesinde Yer Alan Yay Kirişlerde Kırk Hadis-i şerif, Yine Celî Sülüs Hatla Yazılmıştır. Aslan Göğüslerinde Yazılan Ayetler Müdevver Celî Sülüsle Yazılmıştır. 

Mihrap Kuşağında “ayetü’l Kürsi” Müşebbek Olarak Lazer Tekniği Ile Işlenmiştir. Huzurunda El Bağlayıp Durduğumuz Ve Yüceliği Karşısında Başımızı Secdeye Koyduğumuz Ma’budumuz Allah, Bize, Kendisini Bu Ayet-i Kerimede Anlatıyor.

 

Vitray

Caminin Alt Zemin Katı Tavanında Yer Alan Vitray çalışmaları, Tifany Tekniğinde Olup, Sanatçı Şekip Oğuz Tarafından Tasarlanarak Uygulanmıştır. Renkli Camlar Desene Göre Kesilerek, Kalay Kurşun Karışımı Lehimle Bütün Parçalar Birleştirilerek Vitray Oluşturulmuştur.

 

Aydınlatma

Kubbe Hat Ve Tezyinatının Rahatça Görülebilmesi Için Aydınlatmada, Tasarım Ilkesi Olarak Avize Kullanılmaması Tercih Edilmiştir. Kubbe Kasnağında Double Focus özellikli ışık Kaynağının Direk Görülmediği Armatürler Ile Harim Alanının Aydınlatılması Sağlanmıştır.

 

Akustik

Cami Için En önemli Unsurlardan Bir Tanesi, Ses Düzeninin Istenilen Seviyede Sağlanmasıdır. Bu Sebeple, Cami Kubbesi Akustik özellikli Malzeme Ile Kaplanmıştır.  Duvarlarda Kullanılan Mermerlerde On Kollu Selçuklu Yıldız Motifi, Kabartma Olarak Işlenmiş, Yıldız Zemini Kumlama Yapılarak Sesin Dağılması Sağlanmıştır. Akustik Açıdan Gerekli Tüm Hesaplamalar Prof.Dr. Mehmet AÇLIŞKAN Ve Ekibi Tarafından Yapılmıştır.

 

 

 

Ülkemize Yurt Dışında Itibar Kazandıracak Olan Bu Eserlerin Yanı Sıra öncelikli Olarak Yurt Içinde Ve Yurt Dışında Tarihi Değer Taşıyan Camiler Ile ülkemizde Yaşanan Deprem, Sel Baskını Gibi Doğal Afetler Sonucu Zarar Görmüş Ve Bakıma Muhtaç Olan Camilerin Bakım, Onarım Ve Restorasyonu, Cami, Kur’an  Kursu   Ve Müftülük Binalarının  Inşaat, Bakım Ve Onarım   Hizmetlerine önemli ölçüde Destek Verilmektedir. Bu Maksatla  Yurt Içinde Yüzlerce Cami, Kur’an Kursu Ve Müftülük Hizmet Binalarının  Inşaat, Bakım Ve Onarım  Işlerinde  Kullanılmak üzere Imkanlar ölçüsünde Yardımda Bulunulmuştur.

placeholder

placeholder